Instructie na implantelogie behandeling

Postoperatieve Instructies na plaatsing van tandheelkundige implantaten.

U bent zojuist geïmplanteerd. Hopelijk is het u erg meegevallen.
Hier volgt nog verdere informatie omtrent de eerste twee weken na deze ingreep.

De tandarts-implantoloog zal een afspraak met u gemaakt hebben voor wondcontrole en / of hechtingen verwijderen.

Hoewel de nabezwaren van het implanteren over het algemeen zeer gering van aard zijn, kan zich de eerste 2 a 3 dagen enige pijn, zwelling en / of vermoeidheid voordoen.

Na een sinuselevatie en botopbouw in de bovenkaak is de kans groter dat er een flinke zwelling en blauwe plekken optreden. Deze verkleuringen zullen over het algemeen na ongeveer een week afnemen. De pijn en zwelling is met rust en de eventuele voorgeschreven pijnstillers goed te onderdrukken.

Na elke operatieve ingreep bestaat er een geringe kans op nabloedingen. In dit geval mag u de mond niet meer spoelen, geen warme dranken nuttigen en gebruikt u een ijscompres tegen de buitenkant van de wang.
Indien de bloeding niet uit zichzelf stopt is het raadzaam dat u contact met ons opneemt. Het gebruik van een ijscompres werkt ook pijnstillend en voorkomt enigszins eventuele zwelling.

Als u een antibioticakuur heeft gekregen, is het raadzaam deze kuur geheel af te maken. Het desinfecterend mondspoelmiddel Perio-Aid dient gedurende de eerste twee weken tweemaal per dag te worden gebruikt, in ieder geval zolang de hechtingen in de mond aanwezig zijn.
Daarna wordt er verder met u afgesproken of het nog nodig is om het spoelmiddel te gebruiken. De hechtingen zullen door ons worden verwijderd na 1 tot 2 weken. Op dat moment kunt u beginnen met het poetsen van de implantaten m.b.v. een zachte tandenborstel met tandpasta (mag fluoride-houdend zijn). Na twee tot vier weken kunt u overgaan op een elektrische tandenborstel.

In verband met de integratie(=het vastgroeien) van het implantaat in het bot is het van belang het implantaat / de implantaten de eerste twee weken niet te belasten. In geval het bij u een overkappingsprothese betreft adviseren we deze zo min mogelijk te dragen gedurende deze 2 weken. De integratieperiode duurt 2 tot 3 maanden voor de onderkaak, en 3 tot 4 maanden in de bovenkaak.
Indien na 3 of 4 dagen de pijn en zwelling niet afnemen en er een kloppende pijn optreedt, bestaat de kans dat er een ontsteking in het wondgebied is ontstaan. Gelukkig gebeurt dit zelden, maar als u dit vermoeden heeft is het beter contact met ons op te nemen.

Zoals u al weet heeft roken een nadelige invloed op de implantaten en de genezing. Wij adviseren u daarom te stoppen met roken, in ieder geval vier weken voor, tot en met vier weken na de ingreep.
Wat betreft het gebruik van alcohol, is dit ook af te raden, zeker in combinatie met het gebruik van antibiotica.

Wij wensen u een goed herstel en mocht u nog vragen hebben zijn we uiteraard altijd bereid deze te beantwoorden.
Tijdens werkdagen zijn wij te bereiken van 09:00 uur tot 17:15 uur het telefoonnummer 0161-491515 voor dringende vragen mag u op de spoedkeuzetoets drukken. Buiten deze uren zijn wij ook te bereiken op bovenstaand nummer u kunt dan ook de spoedkeuzetoets indrukken.

Nazorg

Er zijn bij u implantaten geplaatst. Deze implantaten of kunstwortels gaan nu vastgroeien in het kaakbot. Om dit nu gezond te houden is regelmatige gebitscontrole, nazorg en een optimale mondhygiëne van het grootste belang. Dit is de reden waarom we u na het maken van de supra structuur (prothese of kroon) u vragen een afspraak te maken bij de mondhygiëniste.